Diesel sau benzina? O alegere dificila atunci cand apelezi la un serviciu de rent a car

Diesel sau benzina? O alegere dificila atunci cand apelezi la un serviciu de rent a car

ianuarie 10, 2023
/ / /

benzina sau motorina rent a car

Inchirierea unei masini prin intermediul serviciilor de rent a car este o modalitate convenabila si eficienta de a-ti asigura mobilitatea dorita, mai ales atunci cand esti plecat in deplasare in interes de afaceri sau ca turist la mare distanta de casa si nu vrei sa pierzi timp pretios apeland la mijloacele de transport in comun.

Dar, atunci cand vine vorba de a inchiria o masina intr-un astfel de sistem, se pune mereu intrebarea: ce fel de autovehicul sa alegi? Sa alegi benzina sau diesel-ul ca motorizare a masinii? Sa optezi pentru o masina mai puternica si mai economica la drum mai lung sau sa optezi pentru una mai sportiva, dar cu un consum ceva mai mare de combustibil?

La toate aceste intrebari si la multe altele care se pot ivi atunci cand se naste dilema diesel vs. benzina, vei afla un raspuns in randurile acestui articol, care se doreste a fi un ghid pentru cei care vor sa stie dinainte avantajele si dezavantajele fiecarui tip de motorizare in parte inainte de a opta pentru un serviciu rent a car ori in orice alta situatie in care este vorba de a inchiria un autovehicul pe termen scurt sau mai lung.

Cuprins:

1. Benzina sau diesel – o confruntare aproape seculara intre doua sisteme termice de propulsie

Inainte de a intra in detalii si comparatii intre motorul diesel si cel pe benzina, este utila o scurta trecere in revista asupra originii celor doua sisteme de propulsie care, de fapt, au o origine comuna. Originea comuna a motoarelor disel si a celor pe benzina este conceptul tehnic de motor cu ardere interna sau cu combustie interna, care a fost pasul superior de la motoarele pe abur in care energia termica necesara realizarii presiunii care dadea nastere lucrului mecanic era obtinuta in exteriorul ansamblului motor.

Dupa o dominatie de aproape doua secole a motoarelor pe abur, motorul cu combustie interna isi face aparitia pe scena tehnicii mondiale.

Motorul cu combustie interna este un tip de motor care functioneaza prin aprinderea unui amestec de combustibil si aer intr-un cilindru inchis cu piston, ceea ce produce o explozie care actioneaza pistonul legat printr-un sistem biela manivela la un arbore cotit sau ax al motorului. Astfel, miscarea liniara de du-te-vino realizata prin cicluri repetate de admisie, compresie, explozie sau detenta si evacuare a gazelor arse din interiorul cilindrilor se transforma in miscare circulara cu lucrul mecanic aferent care pune in miscare, practic, un autovehicul.

Desigur, primele motoare cu combustie interna erau prevazute cu un singur cilindru si cu un singur piston. Ulterior, au aparut motoare mai complexe cu mai multi cilindri, pentru ca azi sa existe, in general, la autoturisme, motoare cu trei, patru cilindri sau chiar cu sase sau opt cilindri pentru masinile mai puternice.

Motorul cu combustie interna a fost inventat in secolul al XIX-lea, iar primul motor cu combustie interna care a devenit practic si nu doar experimental sau care a reusit sa prezinte un randament suficient de bun, a fost construit de un inginer german, numit Nikolaus Otto, in 1876. Otto a inventat un motor cu combustie interna care functiona dupa un ciclu in patru timpi, care este inca utilizat in motoarele cu combustie interna moderne chiar si azi. Inainte de inventia lui Otto, alte tipuri de motoare, tot cu combustie interna fusesera deja inventate, dar acestea nu erau practice pentru o utilizare la scara larga din cauza ineficientei, a randamentelor scazute si, mai ales, a necesitatii de intretinere frecvente.

Avand apanajul de a fi primul motor cu combustie interna, motorul pe benzina a fost inventat la sfarsitul secolului al XIX-lea, cu putin timp inainte de inventarea motorului diesel. Motorul patentat si construit de inginerul german in 1876 era unul pe benzina, fiind si primul motor care a folosit acest combustibil din intreaga istorie a motoarelor. In acele timpuri, benzina era un produs oarecum nefolosit care rezulta din rafinarea incipienta a petrolului, care, pe atunci, avea scopul principal de a obtine gazul lampant, necesar iluminatului.

Motorul lui Otto s-a dovedit a fi mai eficient si mai fiabil decat motoarele pe abur, care, totusi, au continuat sa propulseze vapoarele si locomotivele gratie cuplurilor motor mai ridicate pe care aburul le putea obtine. Totusi, motorul dezvoltat de Otto a devenit baza pentru dezvoltarea motorului modern pe benzina.

In urmatoarele cateva decenii, motoarele pe benzina au fost rafinate si imbunatatite si au inceput sa fie utilizate intr-o varietate de aplicatii, inclusiv in transport, agricultura si chiar pentru propulsia de nave maritime. Astazi, motoarele pe benzina sunt folosite intr-o gama larga de vehicule, inclusiv autoturisme, camioane, autobuze si avioane. Ele sunt, de asemenea, folosite la masinile de tuns iarba, motoarele de barci, generatoare si multe alte motoare mai mici.

Motorul diesel au fost inventat tot de un inginer german, pe nume Rudolf Diesel, la sfarsitul secolului al XIX-lea. Diesel incerca de ceva timp sa gaseasca o alternativa mai eficienta si mai fiabila la motoarele cu abur care erau utilizate pe scara larga la acea vreme. A experimentat cu diferite modele si combustibili si, in cele din urma, a dezvoltat un prototip de motor care folosea presiunea inalta a aerului comprimat care degaja o caldura puternica pentru a aprinde un combustibil sub forma pulverizata. Spre deosebire de acest concept nou, motorul pe benzina al lui Otto se folosea de o scanteie produsa de o bujie pentru a aprinde un amestec de combustibil si aer, concept ramas valabil la motorul pe benzina pana in ziua de azi.

Motorul Diesel era mai eficient la consum si avea si o eficienta termica mai mare decat motoarele cu abur. De asemenea,  era mai fiabil pentru ca nu avea sistemul complex de supape si piese mobile pe care il aveau motoarele cu abur. La inceputul secolului al XX-lea, motoarele diesel au inceput sa fie utilizate intr-o varietate de aplicatii, inclusiv in transport, agricultura si nave maritime. Astazi, motoarele diesel sunt folosite pentru propulsia unei game largi de vehicule, inclusiv autovehicule de pasageri, camioane, autobuze si nave. Ele sunt, de asemenea, utilizate in echipamente de constructii, generatoare puternice, industriale, de energie si multe alte aplicatii industriale.

2. Motoare diesel vs. benzina – acceleratie, costuri de intretinere, poluare, consum si randament

Chiar daca este vorba doar de a inchiria  o masina pe un termen mai scurt sau mai lung, operatiune care poate fi realizata simplu si eficient, de exemplu, prin a apela la un serviciu de rent a car din Aeroportul Cluj-Napoca ori la un serviciu similar de rent a car din Aeroportul Targu Mures, ori de servicii similare in interiorul oraselor, alegerea masinii de inchiriat, in special pe termene ceva mai lungi, se concentreaza, de cele mai multe ori, pe dilema benzina vs. diesel pentru a obtine un maxim de beneficii in functie de utilizare.

Astfel, in cele ce urmeaza, vei putea urmari o comparatie diesel vs. benzina privind acceleratia, costurile de intretinere, fiabilitate, diferentele dintre propulsoare, randamentele si nivelurile de poluare, precum si alte diferentieri care te-ar putea conduce catre una sau alta dintre optiuni.

2.1. Benzina vs diesel – avantajele si dezavantajele motoarelor pe benzina

alimentare masina benzina

Motoarele pe benzina au mai multe avantaje fata de motoarele diesel:

  • Pretul combustibililor: masinile cu motoare pe benzina sunt mai ieftine. Pe de alta parte, benzina este mai ieftina azi decat motorina. Diferenta de pret in avantajul benzinei este data azi de cererea mult mai mare pe piata pentru motorina, din simplul motiv ca majoritatea mijloacelor de transport marfuri si pasageri (camioane, autobuze, autocare, locomotive diesel, vase fluviale si maritime, etc) si toate utilajele agricole si de constructii (tractoare, combine, excavatoare, buldozere etc.) din prezent sunt propulsate de motoare diesel, benzina ramanand apanajul autoturismelor.
  • Intretinere: Motoarele pe benzina necesita, in general, intretinere mai putin frecventa decat motoarele diesel. Au mai putine piese care trebuie intretinute si nu necesita filtre de particule diesel (DPF) sau sisteme de recirculare a gazelor de esapament (EGR), care pot fi costisitoare de intretinut. Motoarele pe benzina sunt, in general, mai usoare si mai mici decat motoarele diesel, ceea ce le face mai usor de instalat si de mentinut in buna stare de functionare.
  • Performanta: Motoarele pe benzina sunt, in general, mai receptive si ofera o acceleratie mai buna decat motoarele diesel, ceea ce poate fi important pentru unii soferi cu un stil de conducere sportiv. De asemenea, sunt mai silentioase si produc mai putine vibratii, ceea ce poate fi un aspect demn de luat in considerare pentru cei care doresc un confort superior in timpul calatoriilor mai lungi cu masina.
  • Emisii: Motoarele pe benzina tind sa produca mai putine emisii de oxizi de azot decat motoarele diesel, ceea ce poate fi important pentru cei care sunt preocupati de protectia mediului.

In ceea ce priveste dezavantajele, este de remarcat faptul ca motoarele pe benzina sunt, in general, mai putin eficiente decat motoarele diesel si s-ar putea sa nu fie cea mai buna alegere pentru toata lumea. Motoarele pe benzina au, de asemenea, dezavantaje, cum ar fi consumul de combustibil mai mare si emisiile mai mari de monoxid de carbon si hidrocarburi necombustibile comparativ cu motoarele diesel.

Factori precum utilizarea preconizata a vehiculului, reglementarile locale din centrele oraselor privind emisiile si preferintele personale ar trebui luati in considerare atunci cand iei decizia sa optezi pentru un motor pe benzina sau unul diesel la apelarea la un serviciu rent a car ori la momentul selectarii in formularul de rezervari auto.

2.2. Diesel vs benzina – avantajele si dezavantajele motoarelor diesel

teava esapament diesel

Exista mai multe motive pentru care cineva ar putea alege un motor diesel in locul unui motor pe benzina:

  • Eficienta consumului de combustibil: motoarele diesel sunt, de obicei, mai eficiente decat motoarele pe benzina, ceea ce inseamna ca pot merge mai departe cu un singur rezervor plin de combustibil. Acest lucru poate fi util in special pentru conducerea pe distante lungi sau pentru vehiculele care sunt utilizate pentru lucru si trebuie sa acopere mult teren zilnic.
  • Putere si cuplu: motoarele diesel au, in general, mai multa putere si cuplu decat motoarele pe benzina, ceea ce le face potrivite pentru aplicatii grele cum ar fi transportul multor pasageri sau condusul in zone montane, ori pe teren accidentat.
  • Capacitate de remorcare: motoarele diesel tind sa aiba mai multa putere de remorcare decat motoarele pe benzina, ceea ce poate fi util daca trebuie sa tractati o remorca, o rulota sau sa transportati incarcaturi grele.
  • Durabilitate: Motoarele diesel sunt cunoscute pentru durabilitatea de cateva ori mai mare decat cea a motoarelor pe benzina. Intretinute corect si la timp, un motor diesel poate realiza sute de mii de kilometri de functionare in parametrii optimi.
  • Cost: In timp ce masinile cu motoare diesel pot fi mai scumpe la achizitie, ele pot fi mai rentabile pe termen lung datorita eficientei mai mari a consumului de combustibil si a duratei de viata mai lungi a motoarelor.
  • Emisii: Motoarele diesel tind sa produca mai putine emisii decat motoarele pe benzina, in special in ceea ce priveste dioxidul de carbon. Cu toate acestea, emit mai multi oxizi de azot, care pot contribui la poluarea aerului.

In ceea ce priveste dezavantajele, este de remarcat faptul ca motoarele diesel pot produce mai multe emisii decat motoarele pe benzina si este posibil sa nu fie cea mai buna alegere pentru toata lumea, mai ales daca circuli in zone in care traficul cu autovehicule diesel este interzis, asa cum a devenit deja o practica in multe dintre centrele oraselor mari din Europa.

Pe de alta parte, combustibilul diesel, motorina, este in general mai scump decat benzina, asa ca inchirierea unei masini cu motor diesel poate fi mai costisitoare. In plus, motoarele diesel sunt puternice, dar produc si mai multe vibratii decat motoarele pe benzina, desi la masinile moderne acest lucru nu mai este la fel de sesizabil ca in trecut. In plus, motoarele diesel pot necesita schimburi mai frecvente de ulei si intretinere pentru a le mentine intr-o stare eficienta de functionare.

3. Ce sa aleg, benzina sau diesel pentru o masina inchiriata?

In cazul unei masini inchiriate, alegerea intre propulsia pe benzina si cea diesel tine mai ales de preferintele personale ale soferului. In plus, este necesara cantarirea unor factori care ar putea usura procesul acestei decizii si ajungerea mai rapida la o hotarare in favoarea uneia sau alteia dintre motorizari.

  • Durata inchirierii si numarul de kilometri preconizati a fi parcursi

Daca vei folosi masina inchiriata pentru o perioada mai lunga de timp si vei face un numar apreciabil de kilometri in interiorul si mai ales in exteriorul aglomerarilor urbane, alegerea ta ar trebui sa se indrepte catre o masina cu motor diesel. Eficienta consumului la un propulsor diesel este net superioara la drumuri lungi fata de motorul pe benzina.

  • Stilul de conducere

Daca ai un stil de conducere mai sportiv, si esti obisnuit cu un raspuns imediat al motorului masinii la acceleratie, atunci alegerea ta ar trebui sa se indrepte catre masini cu motoare pe benzina, care ofera acceleratii net superioare motoarelor diesel.

  • Poluarea si locatiile de condus

Este foarte posibil ca unele orase sa interzica circulatia masinilor poluante in centrul urban. Astfel de reglementari sunt foarte posibile in viitorul apropiat si in Romania, unde motoarele diesel vor putea fi interzise in centrele marilor orase sau se va percepe o taxa pentru circulatie. In acest sens, orientarea celor care vor sa inchirieze o masina se va face catre masini mai putin poluante, din gama motoarelor pe benzina de mic litraj daca destinatiile de transport sunt mai ales catre centrele aglomerate sau au un scop turistic de vizitare a zonelor aglomerate.

In concluzie, alegerea intre diesel sau benzina in domeniul rent a car, al inchirierii de masini pe termen scurt, mediu sau lung, depinde de o serie de factori, avantaje si dezavantaje, pe care le-ai observat parcurgand randurile acestui articol. In final, decizia catre unul sau altul dintre modurile de propulsie tine mai ales de avantajele pe care le ofera fiecare propulsor raportat la interesele sau la scopul pentru care folosesti masina inchiriata pentru majoritatea timpului contractat.

 

Sursa foto: Pixabay.com

Comments are closed.